ViFa medien buehne Film Logo  Film ViFa medien buehne film Logo

  1. Arnheim on the perception of moving images


    URL/Identifizierer http://psydok.sulb.uni-saarland.de/volltexte/2005/549/pdf/Schoenhammer_Arnheim_SalzburgPaper_2004.pdf
    Identifizierer alternativurn:nbn:de:bsz:291-psydok-5496 URN; http://psydok.sulb.uni-saarland.de/volltexte/2005/549 URL
    QuellenartElektronische Volltexte & Multimedia>>Berichte aus Forschung, Projekten, Tagungen>>
    UrheberSchönhammer,Rainer
    Veröffentlichungsdatum2004
    Umfang 6 S.
    Schlagworte FWFilmwissenschaft; Filmtheorie
    Beschreibung Arnheims Theorie über Film wird beleuchtet. [Redaktion ViFa] "The most eminent feature of Arnheim's theory of film is the author's sceptical view of sound film [...]. Instead of discussing dimensions of this 'anachronism', the present paper focuses on an elementof Arnheim’s theory that is still relevant: the perception of moving images. Arnheim stressed that the movement of objects [...] – besides being expressive – is essential for the viewer’s impression of three-dimensional space. As for the movement of the camera, Arnheim explained why it tends to produce disorientation and dizziness [...]. These insights contradict the still widespread mystification of camera movements as the core of the movie experience [...]." [Information des Anbieters, gekürzt]
    Themen FWFilm>>Theorie, Methodik, Didaktik
    RVK FWAP 41500; AP 45100
    DDC FWPhilosophie, Theorie, Ästhetik
    geographischer BezugBehandlung nach Gebieten, Regionen, Orten im Allgemeinen>>
    zeitlicher Bezugzeitlich übergreifend / unabhängig>>
    SpracheEnglisch
    Zugriffsrechtefreier Zugang
    Anmerkungen zur RessourcePaper presented at the 23rd annual conference of the European Society for the History of the Human Sciences, Salzburg, Austria, 20th-24th July, 2004. In: Allesch, Ch. / Neumeier, O. (Hrsg.): Rudolf Arnheim oder die Kunst der Wahrnehmung, S. 87-96. (deutscher ausführlicherer Aufsatz)